Motto:

"Omul trebuie sa manance pentru a trai, nu sa traiasca pentru a manca" (Benjamin Franklin)

30 ianuarie 2014

5 ciudatenii culinare coreene

Coreenii iubesc mancarea si asta se vede in varietatea gastronomica peste care dai odata ajuns acolo. Insa un occidental, chiar si unul deschis la minte si la stomac cum sunt eu, poate ramane socat de anumite specialitati prezente in bucataria coreeana. Aveti mai jos cinci curiozitati culinare pe care le-am remarcat personal pe perioada sederii mele in Seul.

1. Supa de alge (myeokguk). Inainte sa va povestesc despre ea, va pot spune ca este chiar foarte buna:). Coreenii mananca cantitati uriase de alge. Trebuie precizat faptul ca, in cazul acestei supe nu este vorba de foile de alge folosite la sushi, ci de frunze intregi de alge.
Supa de alge este un fel de mancare servit in mod traditional de femeile care au nascut. Lauza trebuie sa manance numai supa de alge pe perioada lauziei, deoarece se crede ca ajuta la recuperarea organismului dupa nastere si stimuleaza lactatia. Soacra este cea care pregateste de obicei aceasta supa pentru nora lauza. In cazul meu, neavand soacra langa mine, s-au gasit niste coreenece cu inima mare din comunitatea de aici care au avut grija sa imi primesc generoasa portie de supa:).
Aniversarile sunt de asemenea marcate de supa de alge, pregatita de mame pentru copii, deoarece se crede ca este aducatoare de noroc. Pe de alta parte, se crede ca nu este bine sa mananci supa de alge in ajunul examenelor, ca sa nu-ti "alunece" mintea, dupa cum si algele sunt alunecoase. Ciudat, nu?:)
Pentru occidentali, mirosul de mare/ocean in farfurie nu este foarte imbietor, dar, in acest caz, fiertura de carne (vita sau pui) in care sunt puse algele elimina in mare parte mirosul. In plus, cateva fapte dovedite stiintific constituie un argument in plus sa servim din cand in cand cate un bol de supa de alge: algele intaresc rezistenta organismului impotriva alergiilor; contin substante care lupta impotriva cancerului, previn ingrasarea.

2. Picioare de pui (dakbal). Si nu ma refer la copane, ci, efectiv la labele puilor:)). Picioarele de pui sunt o delicatesa in Coreea. Exista restaurante care vand doar aceasta specialitate, care este una dintre cele mai iuti mancaruri. Am incercat si eu o data, dar nu pot sa spun ca m-au incantat in mod deosebit. Sosul a fost bun, insa putinul zgarci pe care l-am adunat de pe picioarele puilor nu prea mi-a tinut de foame.

3. Caracatita vie (hwe). Asta este o delicatesa pe care nu am avut curajul sa o incerc. Si nu din cauza faptului ca se serveste cruda si ca inca iti misca tentaculele in farfurie dupa ce este taiata. Dar poate fi un fel de mancare mortal la propriu:)). Daca nu stii cum sa inghiti tentaculele, risti sa ti se lipeasca de gat si sa te sufoce. Sotul mi-a povestit ca a fost un caz de crima in Coreea, in care arma crimei a fost o caracatita. Sotul i-a dat sotiei sa manance, aparent cu premeditare, si aceasta a murit sufocata. Spooky...
4. Viermi de matase (beondegy). Ii gasiti la piata si pe la colt de strada, fierti si condimentati si serviti pe post de gustare. O cana de viermi costa aproximativ 1 dolar. Se mai vand si la conserva in supermarketuri. Si daca reusiti sa treceti peste mirosul puternic si neimbietor pe care il degaja, mult succes in a trece si peste gust:)). Eu nu am reusit, in ciuda pachetului de proteine, vitamine si minerale pe care l-ar contine.

5. Si ca sa indulcesc putin posibilele reactii la delicatesele de mai sus, inchei cu rosii cu zahar. Da...ati citit bine. Rosiile nu sunt considerate legume, ca la noi, ci fructe si in nici un caz nu se mananca cu sare (cand le-am povestit coreenilor de salata noastra de rosii, li s-a parut o mare ciudatenie). Ele sunt servite pe post de desert, cu zahar presarat peste ele. Nu mi s-au parut foarte apetisante. Tot rosia cu branza alaturi e la putere:))

3 comentarii :

  1. Foarte interesant. Uitandu-ma la filme si la diverse filme documentare si spectacole de divertisment, intr-adevar am ajuns la concluzia ca unele dintre aceste feluri de mancare nu le-as putea manca si eram interesata de reactia unui conational.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da. Cred ca avem cu totii limite culinare peste care nu putem trece :). Cea mai socanta mancare pe care am incercat-o acolo a fost o lacusta prajita:))...am mancat-o dupa multe insistente, insa nu stiu daca as mai avea curajul sa incerc si a doua oara. Gustul nu a fost rau...dar gandul de a manca o insecta nu mi-a starnit apetitul :))

      Ștergere
  2. Sunt convinsa ca nici ei nu pot servi anumite feluri de mancare cu specific romanesc... e normal pana la urma... Vazand acele gheare de pui... mi-am amintit cat de amuzant se servesc ele... purtand o manusa de unica folosinta pentru a nu se murdari (cel putin asa arata in seriale)...

    RăspundețiȘtergere

Comentarii