Motto:

"Omul trebuie sa manance pentru a trai, nu sa traiasca pentru a manca" (Benjamin Franklin)

17 ianuarie 2014

Reteta kimchi


Coreenecele obisnuiesc sa se adune cu vecinele, prietenele si petrec cate o zi intreaga pregatind cantitati uriase de kimchi pe care le depoziteaza in frigidere special create pentru asta. La tara exista insa practica depozitarii in vase mari de lut care se ingroapa in pamant. Reteta folosita la aceste "sezatori" necesita multe ingrediente si mult talent in dozarea lor:). 

Reteta pe care o folosesc eu este una simplificata, dar rezultatul este delicios, dupa spusele sotului meu care este si cel mai mare critic al meu.

Ingrediente:
Pregatirea verzei:
- 4 verze chinezesti (asta e cantitatea minima pe care am facut-o pana acum:))
- sare grunjoasa
Pasta iute
- 3 capatani de usturoi
- un mar
- o para (sau 2 mere/2 pere)
- o radacina de 5 cm de ghimbir
- ceapa verde - dupa gust; daca nu aveti, merge si cu praz
- apa calduta 
fulgi de chilli - 500 grame
- sos de peste - 150 ml

Etapa I:
Se taie verzele pe din doua, se spala si se pun la murat 24 de ore in apa cu sare grunjoasa. Se pune 1 lingura de sare la 1 l de apa.

Etapa II:
Se scoate varza, se spala de apa cu sare (mie imi place sa mananc mai sarat, asa ca arunc doar apa, fara sa spal varza) si pregatim pasta iute. Amestecam usturoiul pisat, cu ghimbirul tocat marunt, cu marul si para date pe razatoare, cu ceapa verde/prazul tocate marunt, cu fulgii de chilli, apa calduta cat sa ajute la formarea unei paste si sosul de peste. Pasta trebuie sa arate cam asa:


Se unge cu generozitate fiecare frunza de varza cu aceasta pasta:



Si rezulta:

Poate fi consumat chiar de a doua zi, dar va deveni cu adevarat gustos cam dupa 1-2 saptamani. Se recomanda sa fie lasat cam 24 h la temperatura camerei, dupa care, trebuie pus in frigider. Poate fi pastrat timp indelungat fara nici un fel de probleme. Cu cat fermenteaza mai mult, cu atat va deveni mai delicios la pregatirea unor mancaruri gen supa de kimchi. Dar despre asta voi scrie in postari viitoare.

Pofta buna!


30 de comentarii :

  1. Multumesc foarte mult Monica pentru ca ne impartasesti si noua din bucataria coreeana... abia te-am descoperit si vreau sa-ti incerc retetele... iubesc Coreea si cu ajutorul tau pot fi mai aproape de ea...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc si eu pentru aprecieri. Ma incurajeaza sa continui cu entuziasm acest proiect :)

      Ștergere
  2. Aurishta14:02

    O sa incerc si eu reteta asta de Kimchi...pana acum am facut-o putin diferit!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ecaterina20:20

    Sos de peste? Ceva special? Il gasim in magazin?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da. Se gaseste in supermarketuri, la raftul cu produse asiatice. De obicei gasim varianta japoneza: Japanese fish sauce. Sau poti lua online varianta coreeana:)

      Ștergere
    2. Ecaterina10:06

      Multumesc frumos. Abia astept sa vad ce o sa imi iasa. Si inca odata multumesc pentru tot ce scrii pe acest blog.

      Ștergere
    3. In lidl cu 5 lei sticla. Eu sarez orezul fiert proaspat cu el.

      Ștergere
  4. Esti pur si simplu minunata!Iti multumesc din inima pentru ca te dedici asa mult acestui blog! ^^

    RăspundețiȘtergere
  5. in ce vas se poate pune kimchi-ul sa stea la temperatura camerei? trebuie sa fie etans inchis? banuiesc ca in acelasi vas se pune la frigider
    multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu il pun in cutii de plastic. Cutia trebuie sa fie aproape plina, astfel incat sa nu ii lase prea mult aer, dar sa aiba si spatiu pentru sosul care se formeaza in continuu. Poti folosi acelasi vas pentru frigider sau il poti schimba, dupa necesitati:)

      Ștergere
  6. Mi-am procurat aproape toate ingredientele, mai trebuie varza. M-am uitat la multe retete pe internet dar tot la a ta revin. Ce rol are marul/para? Unii am vazut ca pun zahar, altii morcovi....ca se mai poate adauga si ridiche alba. Pentru inceput o sa fac exact reteta ta, pare mai pe gustul meu. Doar ca voi injumatati cantitatile. Sper sa imi placa! :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Un kimchi cu adevarat bun nu trebuie sa fie doar iute. Trebuie sa se simta bogatia de arome date de usturoi, ghimbir, mar, para etc. Fructele aduc o dulceata aromata in gust. Dulceata care nu e identica cu a zaharului.

      Ștergere
  7. Am o mare problema am mancat de multe ori kimchi facut de coreeni..genial..insa am facut si eu de 4 ori si nu mi-a iesit..am incercat si de pe youtube varianta cu faina de orez....am respectat reteta inafara de sosul de peste care nu il gasesc n Germania..de fiecaredata varza sa balosit si sa acrit...nu stiu ce sa fac..o fi de la vas ca nu e ermetic..o fi ca nu am pus sos de peste ..help :(((

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De balosit nu stiu... dar de acrit, asta este normal sa se intample. Este de fapt o varza murata si, in acelasi timp, iute. La varza murata punem sare TOCMAI ca sa se acreasca :)

      Ștergere
    2. Sos de peste se gaseste in Germania. Acolo sunt magazine online cu produse coreene din cate stiu (probabil au si magazine fizice).
      Kimchi-ul isi schimba permanent gustul de cand e proaspat pana fermenteaza bine. Acreala face parte din procesul de fermentare. Cand e bine fermentat, il folosesc mai mult la mancare decat pe masa ca salata.

      Ștergere
  8. Si varza chinezească de unde iau ?

    RăspundețiȘtergere
  9. Daca sunt alergica la peste pot inlocui sosul cu altceva?

    RăspundețiȘtergere
  10. Bună întrebarea de mai sus: varza chinezeasca de unde luam? :)
    Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
  11. "baloseala"verzei e din lipsa de sare. S-a alterat.

    RăspundețiȘtergere
  12. Se poate face fără sos de pește? Și fără fulgi de chilli??

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Evident da...se piate face si fara varza daca vrei

      Ștergere
  13. In sfarsit am găsit reteta de kimchi ! Super tare ! Însă ,am o nelămurire ..... Acea pasta din conținutul rețetei ,de la ce se înroșește atât de mult ???Îmi da senzația că este cu pastă de bulion !! Poate primesc un răspuns pentru că vreau sa încerc această rețetă neaparat ! Mulțumesc !!!

    RăspundețiȘtergere
  14. Alta Descoperire bucataria.
    Multumesc, am sa incerc kimiki, multumesc de reteta.
    Azi am mai gasit ceva un restaurant cu specific coreean in Cartier Noua din Brasov il voi viata.

    RăspundețiȘtergere
  15. Cea mai buna reteta! Am facut - o de zeci de ori si de fiecare data a iesit perfecta!

    RăspundețiȘtergere
  16. Se poate taia in bucati mai mici ca sa incapa mai bine in vase pentru frigider?

    RăspundețiȘtergere
  17. În loc de fulgi de chili pot pune pasta de ardei iuți?

    RăspundețiȘtergere
  18. Se pot folosi si tomate ?

    RăspundețiȘtergere

Comentarii